WDROŻENIE RACHUNKOWOŚCI ZARZĄDCZEJ
(THROUGHPUT ACCOUNTING - TA)
Proces wdrożeniowy obejmuje poniższe działania:
- Ocena firmy i identyfikacja ograniczenia:
- Przegląd i analiza procesów produkcyjnych i logistycznych,
- Spotkania z kierownikami / dyrektorami działów – produkcja, logistyka, zakupy,
technologia, sprzedaż;
- Ograniczenia materiałowe – analiza/rozmowa z zakupami;
- Ocena i identyfikacja ograniczeń w polityce firmy:
- Rachunek kosztów;
- Stosowane miary (KPI, miary efektywności produkcji, system premiowy w dziale
sprzedaży itp.);
- Dopasowanie segmentowe do rynku (polityka sprzedażowa);
- Minimalne (optymalne) partie zakupowe;
- Minimalne partie produkcyjne;
- Instrukcje i procedury – weryfikacja potencjalnych sprzeczności;
- Zachowania;
- Kompetencje;
- inne
- Analiza kosztów:
- Identyfikacja TVC (koszty całkowicie zmienne) w obszarach: zakupy, produkcja,
logistyka, sprzedaż – źródła: księga główna, zestawienie obrotów i sald, rozmowy
w
poszczególnych działach;
- Identyfikacja OE (nakłady operacyjne) źródła: księga główna, zestawienie obrotów
i
sald, sprawozdania finansowe;
- Identyfikacja I (inwestycje) – majątek trwały, zapasy materiałów, półproduktów,
produktów – źródła: księga główna, plan amortyzacji, sprawozdania finansowe,
metoda
rozliczania kosztów produkcji, wycena zapasów;
- Opracowanie algorytmów do liczenia ROI (odzyskiwanie wartości zapasów w cenie
materiałów);
- Analiza konstrukcji budżetu:
- Analiza instrukcji (procedury) budżetowej – szczegółowość, MPK, właściciele MPK,
pokrycie właściciel MPK a manager podejmujący decyzje;
- Identyfikacja pozycji kosztowych nie ujętych w budżecie z powodu ujęcia w
kosztach
wytworzenia;
- Opracowanie propozycji właściwej struktury budżetu OE;
- Specyfikacja danych do bazy produktów;
- Sporządzenie bazy produktów;
- TA bridge – opracowanie struktury;
- Analiza produktów;
- Identyfikacja produktów do TOP oferty;
- Identyfikacja produktów – kandydatów do podwyżki cen;
- Identyfikacja produktów do eliminacji;
- Opracowanie miar dla managerów (na bazie T, OE, I);
- Opracowanie instrukcji TA.
- Szkolenia:
- Szkolenie_1: Teoria TA;
- Szkolenie_2: Raporty i decyzje w TA – warsztaty;
- Szkolenie_3: Analiza bazy produktów i bieżące użytkowanie - warsztaty;
- Szkolenie_4: Ustalanie cen – warsztaty.
W ramach tego procesu, przeprowadzana jest analiza stosowanych sposobów budżetowania.
Opracowywana jest koncepcja zmian i ich wdrożenie do procesu budżetowania, o ile okaże
się
to konieczne dla celów wdrożenia TA. Projekt TA obejmuje również wdrożenie podstawowego
parametru pomiaru efektywności firmy – ROI (Return On Investment – Zwrot z Inwestycji).
Więcej o Throughput Accounting znajdziesz w
artykule nr 4
.
Wdrażanie rachunkowości zarządczej Throughput Accounting obejmuje również (na życzenie
klienta) wdrożenie pryncypialnych zasad rachunkowości zarządczej opracowanych w
dokumencie
pod nazwą Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (Global Management Accounting
Principles
- GMAP). Dokument ten został opracowany i opublikowany pod koniec 2014 roku przez
Chartered
Global Management Accountant (CGMA), instytucję powołaną przez dwie renomowane
organizacje
księgowych – American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) i Chartered
Institute of Management Accountants (CIMA).